Перейти к основному содержанию

Профессиональный репетитор по английскому языку и химии, подготовка к ОГЭ, ЕГЭ, экзаменам в вузы. Как проходят занятия.  

Разбор варианта ФИПИ 2023 по английскому. Задание 10 на подбор заголовков.

Разбор варианта ФИПИ 2023 по английскому. Задание 10 на подбор заголовков.

Установите соответствие между текстами A–G и заголовками 1–8.

1. Building materials 
2. The longest on Earth 
3. Safe travel 
4. Designing a building 
5. Invented by accident 
6. Comfortable living 
7. How did they do it? 
8. Why seasons change

A. Most of Africa’s rural peoples use natural resources that are locally available for their homes. In grasslands, people typically use grass to cover the walls and roofs. In forested areas, they use hardwoods as well as bamboo and raffia palm. Earth and clay are also major resources used in construction. In areas with few natural resources, people often live as nomads, moving from place to place. Instead of making permanent homes, they usually use simple shelters or tents made of animal skins and woven hair.

Речь идет о том, как африканские народы используют природные ресурсы (Most of Africa’s rural peoples use natural resources). Они используют траву (…use grass) для покрытия стен и крыш (to cover walls and roofs). В лесных районах (in forested areas) они используют твердую древесину (hardwoods), а именно бамбук (bamboo) и пальмы рафия (raffia palm). Также применяют землю (earth) и глину (clay). Там, где природных ресурсов мало (in areas with natural resources) люди живут как кочевники (nomads). Но и здесь используются материалы – кожа животных (animal skin) и переплетенные волосы (woven hair). Главная мысль этого фрагмента – строительные материалы (1. Building materials).

B. An architect must consider how a structure will be used and by whom. An apartment building, a palace, a hospital, a museum, an airport, and a sports arena all have different construction requirements. Another factor is the ideas the structure should communicate. For example, some buildings are made to impress people with a display of power and wealth; others – to make everyone feel welcome. Other things to consider are the location and surrounding environment, including weather, and the cost of materials.

Архитектор должен учитывать (An architect must consider), как и кем будет использоваться строение (how a structure will be used and by whom). Разные здания имеют разные требования к строительству (have different construction requirements). Кроме того, важно, что своим видом здание должно показывать (the ideas the structure should communicate). Иногда цель впечатлить людей (to impress people) демонстрацией власти и богатства (a display of power and wealth), иногда цель в том, чтобы расположить людей (to make everyone feel welcome). Имеют значение также размещение (the location) здания и то, что его окружает (surrounding environment). Принимать во внимание следует еще погоду (weather) и стоимость материалов (cost of materials). Все вышеперечисленное относится к тому, как следует делать дизайн здания (4. Designing a building).  

C. Did you know that an eleven-year-old child first created the Popsicle? The boy’s name was Frank Epperson. In 1905, Frank left a mixture of water and powdered soda out on his porch by mistake. It also contained a stir stick. That night, fortunately for Frank, the temperatures fell to a record low. As a result, he discovered the substance had frozen to the stick, and a frozen fruit flavoured ice treat was created. He decided to call it the epsicle, which was later patented by him and named as Popsicle.

В тексте говорится о том, что 11-летний мальчик (an eleven-year-old child) Фрэнк Эпперсон (Frank Epperson) в 1905 году оставил смесь воды и порошка соды (left a mixture of water and powdered soda) на крыльце дома по ошибке (out on his porch by mistake). В емкости также оставалась палочка для перемешивания (a stir stick). В ту ночь (that night) температура упала до рекордно низкой отметки (the temperatures fell to a record low). В итоге (as a result) мальчик обнаружил, что субстанция примерзла к палочке (the substance had frozen to the stick). Получилось то, что по-русски называется «фруктовый лед» (frozen fruit flavoured ice treat). Ключевым в этом тексте является то обстоятельство, что мальчик забыл смесь воды и соды на крыльце по ошибке. То есть он изобрел фруктовый лед случайно. Правильный вариант: изобретенный случайно (5. Invented by accident).  

D. As Earth goes around the sun, the North Pole points to the same direction in space. For about six months every year, the North Pole is tilted towards the sun. During this time, the Northern Hemisphere gets more direct sunlight than the Southern Hemisphere and more hours of daylight. During the other six months, the North Pole is tilted away from the sun. When the Northern Hemisphere gets the most sunlight, it experiences spring and summer. At the same time, the Southern Hemisphere gets autumn and winter.

В тексте описывается то, как смещение Северного полюса влияет на времена года на Земле. В течение примерно шести месяцев каждого года (For about six months every year), Северный полюс смещен к Солнцу (the North Pole is tilted towards the sun). Тогда северное полушарие получает больше прямого солнечного света, чем южное (the Northern Hemisphere gets more direct sunlight than the Southern Hemisphere). В этот период в северном полушарие весна и лето (it experiences spring and summer), а в южном осень и зима (the Southern Hemisphere gets autumn and winter). Но речь идет именно в смене времен года, потому в другие шесть месяцев (during the other six months) Северный полюс отклоняется от Солнца (the North Pole is tilted away from the sun). Соответственно, времена года меняются. В данном абзаце как раз описана причина этой смены – ориентация Северного полюс по отношению к Солнцу. Ответ: почему меняются времена года (8. Why seasons change).  

E. In southern Peru, there is an isolated plateau where the wind almost never blows. Here, around the year 400 to 650 AD, the people of the Nazca culture created the famous Nazca lines, by removing the red stones covering the ground so that the white earth beneath was visible. These Nazca lines are actually portraits of animals such as monkeys, birds or fish. It is a mystery how such a primitive civilization could create such artwork with precision when they had no means of viewing their work from the air.

Речь идет о древнем народе, населявшем Перу и принадлежавшем к культуре Наска (the people of the Nazca culture). Между 400 и 650 н.э. (around the year 400 to 650 AD) они создали знаменитые линии Наска (created the famous Nazca lines). Они убирали красные камни, покрывавшие землю (removing the red stones covering the ground) так, что становилась видна белая земля под ними (so that the white earth beneath was visible). Так у них получилось изобразить обезьян, птиц и рыб (monkeys, birds or fish). Как они смогли это сделать – загадка (It is a mystery), ведь они не могли увидеть свою работу с высоты (they had no means of viewing their work from the air). Ключевое слово – загадка. То есть сделанное ими нельзя объяснить. Поэтому подходит вариант: как они это сделали? (7. How did they do it?)    

F. Antarctica, which is the southernmost and fifth largest continent, does not have twenty-four-hour periods divided into days and nights. In the South Pole, the sun rises on about September 21 and moves in a circular path until it sets on about March 22. This “day”, or summer, is six months long. During this period, if the weather conditions are good, the sun can be seen twenty-four hours a day. From March 22 until September 21, the South Pole is dark, and Antarctica has its “night”, or winter.

В данном фрагменте обсуждаются особенности времен года в Антарктиде. Времен года фактически два. Период между тем, когда солнце встает примерно 21 сентября (the sun rises on about September 21) и садится примерно 22 марта (it sets on about March 22), называется «днем» или «летом» (“day”, or summer) и длится шесть месяцев (is six months long). Период с 22 марта до 21 сентября (from March 22 until September 21) называется «ночью» или «зимой» (Antarctica has its “night”, or winter). Из предложенных вариантов заголовков лучше всего этот фрагмент описывается как «самые длинные на Земле», потому что именно на длине зимы и лета в Антарктиде и делается акцент (2. The longest on Earth).

G. Any ship that hits an iceberg can be damaged. The most famous iceberg in history sank the “Titanic”, a ship travelling in the northern Atlantic Ocean, on April 15, 1912. The ship’s side scraped the iceberg, which tore holes in the hull. Within three hours, the ship was at the bottom of the ocean. After the loss of the “Titanic”, several nations worked together to establish the International Ice Patrol. Today the U.S. Coast Guard runs the patrol, which warns ships about icebergs floating in Atlantic shipping routes.

Фрагмент начинается с упоминания «Титаника», который потонул от столкновения с айсбергом (The most famous iceberg in history sank the “Titanic”). Далее рассказывается о том, как это произошло. Боковая сторона корабля задела айсберг (The ship’s side scraped the iceberg), который проделал дыры в корпусе (which tore holes in the hull). Через три часа (Within three hours) корабль уже был на дне океана (the ship was at the bottom of the ocean). После этой трагедии люди многому научились. Было принято решение создать специальный международный патруль, который должен следить за движением айсбергов (the International Ice Patrol). Сегодня во главе патруля стоит американская береговая охрана (Today the U.S. Coast Guard runs the patrol). Зачем это нужно? Чтобы сделать путешествие по Атлантическому океану безопасным. Это и есть главная мысль данного фрагмента (3. Safe travel).     
 


Хотите хорошо подготовиться к ЕГЭ по английскому или химии или изучать английский для себя? Запишитесь на занятия к автору сайта. 

Занятия проходят онлайн, в удобном формате, в подходящее для Вас время.